söndag 30 mars 2008

Raphael

Raffaello Sanzio (Rafael) (1483 - 1520) Detalj från Skolan i Athen, 1505, Diogenes från Sinope (412 - 323 fvt)
Diogenes skildras i litteraturen som en man med ytterst få ägodelar, en närmast världsfrånvänd filosof av den kyniska skolan.
Matteus låter Jesus yttra sig i samma anda; "bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen". Matt 6:25 och Luk 12:15 "Akta er för allt habegär. En människas liv beror inte av överflöd på ägodelar." Kynikerna brukade hålla små predikningar om att allt som skapar behov och rubbar själens ro, såsom materiell egendom, ära och förpliktelser mot samhället bör undvikas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmmm, vilken annorlund blogg! angående din kommentar på min blogg, så viss sammanhanget kand et ju bero på - sammanhanget att man vill synas och ha uppmärksamhet! Om JAG gick runt med genomskinlig topp skulle jag få mycket uppmärksamhet. Gillar jag sånt så är det ju bra och då har min topp vunnit sitt syfte, annars är det ju beklagligt tycker jag. Jag gillar idén om att lämna lite åt fantasin...
Rosebud
www.metrobloggen.se/rosornaskrig