onsdag 16 april 2008

Bertil R:son Norén

Bertil R:son Norén (1889 - 1934) Sittande kvinna (beskuren) gouache, 72 x 56 cm
I formellt hänseende ansluter sig Bertil R:son Noréns måleri naturligt
till de förhärskande stilströmningarna under 1900-talets första fjärde-
del. Det finns äldre kompositioner i ett elegant efterimpressionistiskt
maner; på tiotalet får hans målningar gärna en cézannesk prägel, som
senare ersättes av den strama, sakliga hållning, som så allmänt gjorde
sig gällande i svenskt 20-talsmåleri. Ref. Vasa konst, Uppsala

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag visste inget bättre sätt att svara på än att skriva det som en kommentar här. Du missuppfattar helt och hållet min mening med "misär". Försöker absolut inte komma från något socialt umgäng, träffar och pratar med i genomsnitt 300 personer om dagen, skulle inte välja det yrket om jag ville "komm undan". Det jag stör mig på är att folk (min vänner) kommer in i MIN lägenhet, fast att jag alltid gör det väldigt klart för dom att jag inte vill vara där. Och att dom sedan klagar på att jag har det stökigt. Det är min oreda i mitt revir och jag anser att det i det läget är onödigt att fälla kommentarer som "du måste städa". Det har nämligen att en redan ångestladdad situation blir snäppet värre..
Och det var Österrike jag var i.