måndag 23 november 2009

George M. Bruestle

George M. Bruestle (1871-1939) Late Afternoon (~1901)
Det fanns en gång en borgerlig värld som konsumerade bildkonst av konstnärer som väl behärskade hantverket. I dag säljs sådan konst på auktionerna till mycket överkomliga priser. Kanske finns det inte så många hem längre där denna typ av måleri passar in. I det moderna hemmet finns det ibland massproducerade bilder, en slags modern hötorgskonst. Kanske gör den samma tjänst som de gamla konstnärernas landskap och stilleben. Andy Warhol, Joan Miró, Marc Chagall och ett antal andra konstnärers tryck har producerats i nästan oändliga serier. Kanske är det inget fel med det, men allt detta inger mig en totalt opersonlig gråhetskänsla.

2 kommentarer:

smultron sa...

Konst har tyvärr ofta en snobbig stämpel. För många människor är konst och kultur inget självklart, det har inte följt med deras liv. Jag kommer från en bakgrund där man satte upp inglasade fågelbilder från Året Runt på väggen. Jag ömmar för sånt, att man vill pryda sitt hem, göra det fint på det sätt man känner till. För mig är huvudsaken att man reflekterat över vad man tycker om, vad som berör. Om det är massproducerat eller inte spelar ingen roll. Själv hade jag gärna bytt ut lite av det jag har på väggarna men det kommer en tid då det hinns med.

Bruno sa...

Jo jag minns Året Runt och bilderna som trycktes på ett litet kraftigare papper. De ramades ofta in och sattes upp i hemmen. Jag tror inte någon ansåg att det var någon stor konst, men de bidrog till att pryda hemmet som du ju påpekar. Från samma tid minns jag familjer som köpt någon tavla i guldram med graverad namnbricka och med en liten armatur som fästs direkt i ramen. Jag har ett vagt minne av att jag ansåg detta (i alla fall ibland) handla om en slags fåfänga (och att ägarens skryt var värd mitt förakt). Men det fanns även gott om god brukskonst av konstnärer från orten. De var förhållandevis kostsamma, men litet mera spännande. Flera av de konstnärernas verk kan numera köpas för hundralappar på auktionerna häromkring. Vad som passar i det moderna hemmet omvärderas ofta nog för att vi skall hinna se skiftena.