torsdag 24 december 2009

Giotto di Bondone

Giotto di Bondone (1267-1337) Life of Christ, Nativity, Birth of Jesus, Cappella Scrovegni a Padova
Då man började fira Jesu födelse den 25 december behövde man en god motivering till detta. Man antog då att Sakarias, Johannes döparens far, gick in i templets allra heligaste på den stora försoningsdagen (Jom Kippur) den 25 september (ett datum som dock kan växla från ett år till nästa). Kort efter detta besök blev hans hustru Elisabet gravid (Luk 1:24) och efter sex månader, den 25 mars, blev ängeln Gabriel sänd till Maria. Nio månader senare, den 25 december, födde Jesus. Detta resonemang finns i en julpredikan från 380-talet av Johannes Chrysostomos som var verksam i Konstantinopel. Detta är förstås en efterkonstruktion för att passa till ett redan fattat beslut. Till vilket datum vi skall anse som Jesus födelsedag bestämdes under Konstantins tid, (27 februari 272 - 22 maj 337), som upphöjde kristendomen till statsreligion (under första konciliet i Nicaea, år 325). Det hade att göra med att Saturnaliafestens högtidsdag infaller den 25 december och är dagen för vintersolståndet.
I en kompromiss med kyrkan tilläts romarna även fortsättningsvis att hålla sin stora fest den 25 december, men man monterade ner solguden och satte Jesus med sin lysande gloria i dess ställe. Och eftersom Rom accepterade den 25 december som Jesu födelsedag, kunde festen efterhand spridas i resten av det romerska riket.
Om Jesus verkliga födelsedag vet vi inte något säkert.

1 kommentar:

GZ sa...

Några kommentarer: Kristendomen blev inte upphöjd till statsreligion vid konciliet i Nicaea, det var ämnat att avgöra teologiska konflikter. Konstantin utfärdade toleransediktet i Milano 313 som erkände kristendomen som en religion och som äntligen satte stopp för förföljelserna (de senaste skedde bara ngt decennium innan). Kristendomen blev statsreligion först 27 Februari 380 genom Theodosius I men det fanns hedningar kvar bland de ledande skikten ett tag till (ex. Macrobius Symmachus och Servius)
Det är inte osannolikt att man valde att ersätta den gamla saturnaliafesten, det är ett vanligt fenomen där religioner möts. Det bär även med sig symboliken att i den mörkaste tiden kommer ljuset in i världen. Eftersom evangelierna även nämner herdar som närvarar vid krubban är det mer sannolikt att det rör sig om höst eller vår eftersom man inte var ute med fåren så på vintern vad jag har lärt mig.

God fortsättning! :)