torsdag 5 juni 2008

Zage Johansson

Zage Johansson (1916 ? - 1990 ?)
För åtskilliga år sedan gick jag och målade en kväll i veckan för Zage Johansson. Vi höll till på Konstnärsgården i Jönköping. Det blev litet av varje, ofta stilleben. Häromdagen fick jag syn på denna målning, den var till salu till ett pris som jag tyckte var bra. Jag funderade över natten, men nästa dag åkte jag iväg till Jönköping och inhandlade tavlan. Jag är nöjd! Men kan man kategorisera Zages konst? Är det kubismen som ligger närmast till?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag köpte en tavla på Östhjälpen för jag ville ha ramen. Motivet en båt, hus och träd och det står Vid Rocksjön, det är en akvarell och den är signerad Zage 1947.
Vet någon om denna konstnär är Zage Johansson.

Mona

Bruno sa...

Ja visst är det.

Mattej sa...

Hej. zage bodde under sommrarna hos oss på 50-60-talen. Har en kolteckning av min Motfar som han gjort