torsdag 7 maj 2009

Mark Rothko

Mark Rothko (1903-1970) Number 10 (1950)
Hans mogna verk växte fram i form av enkla, abstrakta bilder eller symboler uppbyggda av färg, linje och form: flytande vågräta rektanglar med suddiga konturer och en bakgrundsfärg som subtilt och dramatiskt förhåller sig till rektanglarnas färg. Ref. Wikipedia
Jag måste erkänna att denne konstnär går mig förbi tämligen oberörd. Trots det står hans bilder för att vara expressionistiska. Så hjälp mig, vad är stort hos denne konstnär, bortsett från fomatet?

4 kommentarer:

smultron sa...

Just den där väcker ingenting hos mig. Ett annat färgval kanske hade gjort det. Googlade som hastigast och fann hans tidigare mer intressanta.

http://www.37signals.com/svn/posts/210-simplicity-clarity-being-understood-mark-rothko-etc

Kaka sa...

Tack för din gratulation för ett år den ... He he!

Bruno sa...

“The progression of a painter’s work…will be toward clarity; toward the elimination of all obstacles between the painter and the idea, and between the idea and the observer…to achieve this clarity is, inevitably, to be understood.” –Mark Rothko
Det är en god tanke, han har studerat sin Mondrian. Kanske skall man se Rothkos målningar, inte små bilder på en bloggsida. Men är han expressiv? Jag skulle snarast vilja tro att bilderna bringar mig i ett tillstånd av kontemplation, sinnestillstånd ... hm, kanske blir det ett slags uttryck i spänningen mellan de stora färgytorna?

Bruno sa...

kaka, ja du har kanske varit koncentrerad på litet andra händelser ett slag!