I sommar har Tate Modern visat en utställning om Futurismen. Utställningen från Milano markerar 100-årsjubileet av poeten Filippo Tommaso Marinettis publicering av det futuristiska manifestet 1909. Futuristerna hyllade modern teknologi och stadsliv med bilar, spårvagnar och flygplan som i starka färger ofta blev motiv i deras målningar. I satsningen ingår 18 nyckelverk som var med på den epokgörande utställning som turnerade i Europa 1912. Bland konstnärerna märks Umberto Boccioni, Gino Severini, Carlo Carrá och Giacomo Balla, men här finns också verk av kolleger i andra europeiska länder som reagerade på futurismen, där ibland Pablo Picasso, Marcel Duchamp och Wyndham Lewis. Ref. Jens Littorin, DN den 18 juni
2 kommentarer:
Att gå från den vilsamma målningen i det tidigare inlägget till denna blir en häftig förändring. I dag föredrar jag den vita på vitt. Det är för mycket som rör sig i skallen helt enkelt.
Verkligen, futuristerna älskade industrisamhällets buller och bång och frustande dynamik. Malevitj kvadrat är i det sammanhanget mycket stillsam och inåtvänd, ett grundelement för konstruktioner. För futuristerna var rörelse ett lika centralt tema som det hade varit under barocken. Men jag håller med om att det blev ett våldsamt kast att gå från Malevitj till Severini.
Skicka en kommentar