torsdag 8 maj 2008

Anna Karina

Anna Karina f. 1940, dansk-fransk skådespelerska
hon nådde framgång i flera nya vågen-filmer, inte minst i Leva sitt liv (1962), originaltitel Vivre Sa Vie.
- Filosofen: Jag tror för att verkligen kunna prata måste vi först avstå från att leva en tid.
- Nana: Det innebär ju att tala är likvärdigt med döden!
- Filosofen: Det är nästan som en återuppståndelse. Man lever ett annat liv när man inte pratar. För att leva och tala måste man gå igenom döden – ett liv utan att yttra sig. Genom en sorts avhållsamhet, som gör att man inte kan tala förrän man har distans till livet.
- Nana: Men man kan ju inte ständigt leva... Inte vet jag, med..
- Filosofen: ... distans. Alltså pendlar man. Mellan tystnad och tal. Man pendlar mellan dem. Livets ström gör att man är i vardagen. Så går man in i en existens... Låt oss kalla den ”högre”. Ett liv med tanken! Men det livet innebär att det vanliga livet dör.
- Nana: Men att tänka, är det detsamma som att tala?
- Filosofen: Det tror jag, absolut!
(Filosofens namn Brice Parain, 1897-1971.)
Ref: http://rhizom.blogspot.com/2005/06/vivre-sa-vie.html

2 kommentarer:

Kaka sa...

Jag har alltid undrat varifrån Carina Karina kom ifrån under 60 talet, det är kanske denna skådespelare som gjorde namnet populärt..

Bruno sa...

Kanske bidrog hon bland dem som tyckte om franska filmer på den tiden. Jag tror att Anna Karinas person med sina litet sorgsna anletsdrag i t ex "Vivre sa vie" verkade övertygande på publiken som förknippade namnet med en ung och mycket älskvärd Karina.