onsdag 29 april 2009

Alfred Kubin

Alfred Kubin (1877-1959) skrev ett flertal böcker och har även illustrerat böcker av Edgar Allan Poe, E.T.A. Hoffmann, Fjodor Dostojevskij. Alfred Kubins bilder hör ofta till det skurrila slaget. Alfred Kubins mest kända bok Den andra sidan : en fantastisk roman (1980). Orig: Die andere Seite
Like the art of Francisco Goya and William Blake. I took an instant liking to Kubin's pen & ink images. I found out that he wrote a gothic and macabre novel called, The Other Side. He illustrated some of Edgar Allen Poe's stories and is believed to have inspired some of Franz Kafka's writings. Ref. Melissa Kojima

2 kommentarer:

smultron sa...

Skurril- nu lärde jag mig ett nytt ord. Blir nyfiken på honom, får nog kolla in vad han gjort mer.

Bruno sa...

Jag måste erkänna att jag aldrig tidigare stött på denne konstnärs bilder, vad jag kan erinra mig. Och omdömet är säkert välfunnet och undviker mer ensidiga och negativa omdömen.