onsdag 15 april 2009

Frida Kahlo

Frida Kahlo (1907-1954) The Broken Column (1944)
Vid arton års ålder råkade Frida ut för en svår olycka som i hög grad kom att prägla hennes senare liv. I målningen Den brutna kolonnen gestaltar hon sitt tillstånd. Ref. Bo Helgesson
Få målningar har skildrat det fysiska lidandet så expressivt . -Titta gärna på altartavlan (Korsfästelsen) som Matthias Grünewald målade till klostret i Isenheim. Jag tycker mig se gemensamma drag mellan bilderna och deras sympolspråk. Jämför spikarna som plågar Frida Kahlos kropp med taggarna från törnet som täcker den korsfästes kropp! http://objectiveart01.tripod.com/Grunewald%20-%20Isenheim%20Alterpiece%20(Center%20Panels).jpg

3 kommentarer:

smultron sa...

Vilken underbar blogg! Jag kommer tillbaka!

Frida Kahlos målningar lämnar mig aldrig oberörd.

Bruno sa...

Tack för de vänliga orden, du är mycket välkommen tillbaks.

Ina sa...

Jag säger som "smultron"
Frida Kahlo lämnar en inte oberörd. Speciellt denna målningen rör mig in i märgen.. Den har använts för att beskriva smärta, såsom psykisk och fysisk.. Va tvungen och säga att jag älskar denna bilden :)