torsdag 23 april 2009

Natan Altman

Natan Altman (1889-1970) Anna Akhmatova (1914) The State Russian Museum.
Anna Achmatova, en av 1900-talets största ryska poeter, fick ett långt diktarliv som speglade Rysslands omstörtande 1900-talshistoria, genom revolutioner och utrensningar fram till hennes död 1966. Achmatova är på en gång lättillgänglig och svåråtkomlig poet. Hon skriver en direkt och närmast novellistisk dikt, som i branta och suggestiva förkortningar snabbt manar fram ett rörligt och precist skeende. Problemet ligger i referenserna, som ibland försvunnit ner i historiens djup. Ref. Eva Ström, 23 juni 2008

4 kommentarer:

smultron sa...

Vackra färger. Smakfull. Tänker att den är "lagom" kubistisk även för dom som inte gillar den stilen. Nu går jag på promenad i arkivet!

Förresten hittade jag hit via en bild på Comte. Jag läser idéhistoria nämligen.

Bruno sa...

Det är ju tämligen kraftiga färger. Men visst är den bra.
-Jag tycker Comte står för en bejakande syn på utvecklingen, kanske hänger den samman med 1800-talets framåtanda och industrialism.

smultron sa...

Ja, det var ju en tid som kännetecknas av utveckling och framstegstanken.

Jag har länkat till din blogg "hos mig". Hoppas det är okej.

Bruno sa...

Själklart är det ok!